vorm- en kleurkwaliteiten in de kunst
een fenomenologisch onderzoek naar het gebruik van vorm en kleur
Samensteller van deze site

 

Oorsprong van deze site

 

Deze website is opgezet door Eg Sneek. Als kunstenaar en vooral als leraar kunstgeschiedenis bekend met alle werkwijzen en stijlen binnen de beeldende kunst. Het materiaal dat hier is samengebracht, is een neerslag van een jarenlang onderzoek naar vormkrachten (= planeetaspekten) in de beeldende kunst, eerst in het kunstonderwijs, later ook bij professionele kunstenaars.

Om de resultaten van dit onderzoek niet op de plank te laten staan, is in 2010 besloten om het onderzoeksmateriaal toegankelijk te maken voor geïnteresseerden. Sinds die tijd is het verder aangevuld en uitgebreid met nieuw materiaal. De aanleiding om tot publikatie over te gaan, was het bezoek aan een overzichtstentoonstelling van het werk van Edgar Fernhout in het Arnhems Gemeentemuseum in februari 2010.

 

Edgar Fernhout in het Arnhems Gemeentemuseum

 

        

 

Op zondag 7 februari 2010 liep ik op een tentoonstelling van de schilder Edgar Fernhout in het Arnhems Gemeentemuseum, waar ik een overzicht zag van de ontwikkeling van zijn werk, van een realistische weergave in 1932 naar een volledige abstraktie in de jaren vanaf 1957 tot aan zijn dood in 1974. Het eerste waaraan ik moest denken was, dat deze stijlontwikkeling in het werk van Fernhout een nieuw voorbeeld was van een overeenkomst tussen beeldende kunst en planeetaspekten, in dit voorbeeld een overeenkomst tussen abstraktie en de planeet Saturnus.

Later op de dag haalden we de ephemeride met planeetstanden er bij, en wat schetst onze verbazing, op het moment dat Fernhout abstrakt ging schilderen, had hij een conjunctie tussen de Zon en Saturnus in zijn prenatale ontwikkeling.

Zie hier in een notedop, het terrein van onderzoek, wat mij vanaf 1982 actief bezighoudt.

 

Onderzoek

Sinds lange tijd houd ik mij bezig met kunst, kunstonderwijs, kunstgeschiedenis, en met astronomie, zonsverduisteringen, en de verbanden tussen mikrokosmos en makrokosmos in onderwerpen als kosmo-biologie, astrologie en meer.

Deze wel heel verschillende zaken laten zich met elkaar verbinden, wat heeft geleid tot een totaal nieuwe visie op kunst, kunststijlen, en kunstenaars.

 

Een nieuwe kijk op kunst

Het was in 1982 dat ik voor het eerst een samenhang zag tussen het beeldend werk van leerlingen en planeetaspekten. Dit was voor mij aanleiding om deze samenhang te gaan onderzoeken bij professionele kunstenaars.

De eerste kunstenaars, Picasso, Mondriaan, Kandinsky, Van Gogh, lieten al meteen duidelijke verbanden zien tussen planeten en de manieren van schilderen. Het ging daarbij niet alleen om planeetaspekten tijdens de geboorte van deze kunstenaars, maar vooral ook om de planeetaspekten tijdens de gehele prenatale ontwikkeling. En zelfs zo dat de prenatale ontwikkeling een voorafspiegeling blijkt te zijn van de daaropvolgende levensloop. Wat zich aan planeetkrachten heeft laten INWIKKELEN in  een mens in wording tijdens de prenatale ontwikkeling, gaat zich opnieuw ONTWIKKELEN tijdens het daaropvolgende leven van die mens, waarbij een exakte koppeling kan worden gemaakt tussen de tijd in de prenatale tijd en de opeenvolgende leeftijden in de levensloop. 

 

             

 

Picasso is daarin misschien wel het beste voorbeeld. Zijn doorlopende verandering van stijlen laat zich lezen in de opeenvolgende planeetaspekten tijdens zijn prenatale ontwikkeling:

 

de blauwe periode door een Zon conjunct Saturnus

de roze periode door een Zon conjunct Jupiter

Les Demoiselles d'Avignon door een Zon conjunct Neptunus

zijn raakvlakken met de negersculptuur met een Venus conjunct Jupiter

het analytische kubisme door een Venus conjunct Saturnus

het synthetisch kubisme door een venus conjunct Saturnus

zijn klassieke periode door een Venus conjunct Jupiter

zijn tekeningen door een Mars conjunct Saturnus

gaat beeldhouwen bij Mars conjunct Jupiter

zijn 'monster'periode door een Mars conjunct Pluto

en tot slot zijn expressieve schilderij, de "Guernica", door een Zon/Mercurius conjunct Uranus.

 

Het 'raadsel Picasso' lijkt daarmee definitief te zijn opgelost.

 

 

     

 

                Picasso     -     Mondriaan     -     Kandinsky      -      Van Gogh

 

We hebben de planeetaspekten in de prenatale ontwikkeling van de eerste vier kunstenaars eens naast elkaar geplaatst. De overeenkomstige leeftijden staan links aangegeven.

 

 

                                      

 

We zien de grote verscheidenheid aan planeetaspekten in de prenatale ontwikkeling van Picasso. Het is in dit voorbeeld een veelvoud aan heel verschillende planeetaspekten, niet zo eenzijdig als we dat bij Mondriaan aantreffen.

Maar ook Mondriaan laat zich lezen in zijn prenatale ontwikkeling, in zijn doorlopende planeetaspekten met Saturnus, in zijn tweede levenshelft, waarin hij meer dan 20 jaar zijn schilderijen met horizontale en vertikale lijnen maakte, in steeds weer andere composities. Als deze aspekten met Saturnus voorbij zijn, ontstaan de Boogie Woogie schilderijen.

Kandinsky heeft ook aspekten met Saturnus als hij zijn abstrakte schilderijen maakt, alleen veel dynamischer dan die van Mondriaan. We zien bij Kandinsky naast aspekten met Saturnus ook een conjunctie tussen Mars en Uranus.

Vincent van Gogh heeft een aantal aspekten met Jupiter in zijn prenatale ontwikkeling. Hij heeft daarentegen in zijn zgn. progressies een aantal aspekten met Saturnus. Deze aspekten met Jupiter en Saturnus vinden in dezelfde periode plaats, wat de innerlijke spanning aangeeft, waaronder Vincent van Gogh leefde. Het komt onder andere tot uiting in het gebruik van de kleuren geel en blauw, naast elkaar, in een en hetzelfde schilderij.

Het materiaal van de afgelopen 30 jaar wordt nu uitgeschreven op deze website 'astroarts'. Om het overzichtelijk te houden gebruiken we alleen de meest kenmerkende voorbeelden, en laten we het overgrote deel van het onderzoek als materiaal liggen. Welke kunstenaars en stijlperiodes we allemaal hebben bekeken kunt u zien onder de koppen: schilders, beeldhouwers, architecten, verbeelding aan de macht, kunststijlen, als impressionismesymbolisme, abstraktie, e.a.

 

 

      

                                 Vogeldanser, in olijfhout                                        Tweegesprek, in albast

 

Eg Sneek, beeldhouwer

Mijn eigen beeldend werk heb ik sinds 1978 op diverse plaatsen in Nederland kunnen exposeren in verschillende galerieën, als Galerie Van Hulsen in Leeuwarden, Galerie De Raam in Breda, Galerie Aan de Kippenlijn in Lunteren, Galerie De Beerenburght in Eck en Wiel, Kunstzaal De Hoge Hees in Eersel, Galerie 1632 in Zaltbommel, De Keerder Kunstkamer in Cadier en Keer, Galerie de Blauwe Roos in Burum. 

Het werk is in bezit van vooral particulieren en instellingen. Een paar werken zijn opgenomen in de collectie van het Museum Beelden aan Zee, in Scheveningen. Deze collectie is oorspronkelijk als particuliere verzameling ontstaan en samengesteld door de heer en mevrouw Scholten. Mijn werk is daarmee geplaatst tussen vele bekende beeldhouwers, als Mari Andriessen, Jan Meefout, Wessel Couzijn, Piet Esser, Nic Jonk, Jeroen Henneman, Arthur Spronken, Ossip Zadkine, Shinkichi Tajiri. Al deze genoemde beeldhouwers komen voor in mijn onderzoek naar kwaliteiten in de kunst.

Sinds 2006 wonen en werken we in Frankrijk, in Savault, Ouroux-en-Morvan. Mijn beeldhouwwerk staat daar in een beeldentuin en in de galerie.

In 2013 waren er exposities in Lochem, in Chateau Chinon en in Migennes, bij Auxerre.

In 2014 hadden we de "Chemin des Artistes", een soort 'open-atelier-route'.

In juni/juli 2015 is er een tentoonstelling in Chateau Chinon, met het thema 'RE-INTERPRETATION', deelnemende kunstenaars gaan een 'REMAKE' maken van een bekend kunstwerk. Mijn werk zal bestaan uit een REMAKE van de "La Boîte-en-Valise" van Marcel Duchamp. Duchamp noemde het een "musée portatif", het draagbare museum. Het "doosje-in-de-koffer" van Duchamp bevatte een aantal reproducties van zijn werk. In mijn 'boîte-en-valise' maak ik een klein overzicht van mijn beeldhouwwerken uit de afgelopen 30 jaar, als replica's uitgevoerd in originele materialen als albâtre en stéatite.

Verdere informatie kunt u vinden op de website van Eg Sneek

 

Beeldkwaliteiten

De vraag doet zich voor, of ik ook niet voor mijzelf heb kunnen vaststellen welke planeetaspekten een rol spelen in mijn eigen creatieve werk.

Dat is heel duidelijk aan te geven. Het is de planeet  Jupiter die op twee manieren voorkomt, in mijn prenatale ontwikkeling en als geboortestand. De planeet Jupiter kom je veelvuldig tegen bij die beeldhouwers, die heel organisch, plastisch werken in klei, gips, brons of steen, het maakt niet uit. De vormentaal is altijd organisch en rond.

De planeet Jupiter zie je daarnaast ook vaak aanwezig bij die kunstenaars die ook zijn gaan lesgeven, als bijv. Paul Citroen, Emil Nolde, Josef Albers, Lyonel Feininger, Lothar Schreyer, Georg Much, Moholy-Nagy. In mijn eigen geval begon ik met lesgeven toen Mercurius conjunct Jupiter ging lopen, in de prenatale ontwikkeling.

 

Enkele voorbeelden

Hieronder ziet u enkele voorbeelden van mijn werk. Ik werk in harde steensoorten, als marmer, hardsteen, diabaas, welk materiaal goed is af te werken tot strakke, gladde vormen. Voor de kleinplastiek gebruik ik albast en speksteen. Ook houtsoorten als mahoniehout, notenhout, olijfhout pas ik toe in de uitvoering van sommige werken. Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar het olijfhout, dat door weer en wind en zon en tijd is uitgewerkt, vaak honderden jaren oud, bijna net zo hard als steen.

Het onderwerp van mijn beelden is bijna altijd de mens, weergegeven in een gestileerde, licht geabstraheerde vormgeving. In de loop der jaren zijn mijn thema's ontwikkeld, van kleinplastiek naar 'vensterbeelden' tot op dit moment ook tuinbeelden, van enkelvoudige figuren tot paren, moeder en kind figuren tot groepen. Een enkele keer werd naar opdracht gewerkt, maar meestal ontstond het werk vanuit een ontwerpproces, in klei of als tekening.

 

 

     

                             Figuurgroep, in albast                                      Figuurgroep, in diabaas

 

                                                Liggende Figuur, in Belgische hardsteen

 

      

                        Tweegesprek, in albast                          Danser, in mamer

 

 

 

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Lijst met albums
Beeldhouwers

Stijlen, vormen en materialen

Schilders

Stijlen, vormen en kleuren, materialen

Categorieën
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl